~ ZAWIESIŁAM SIĘ ~

sobota, 16 marca 2013

Chleb z rodzynkami i orzechami włoskimi

Miałam strrraszną ochotę na dobry chleb z rodzynkami i orzechami - taki, jaki mogłam kupić w małej piekarni w moim rodzinnym mieście. Niestety, nigdzie nie mogłam takiego znaleźć, więc postanowiłam wziąć sprawy w swoje ręce. Ponieważ nie mam zakwasu (poprzedni się zepsuł na skutek nieprawidłowego przechowywania), wpisałam w wyszukiwarkę "chleb drożdżowy rodzynki orzechy" i w ten sposób trafiłam na blog Sto Kolorów w Kuchni. Chleb nie jest pracochłonny, wymaga tylko odrobiny cierpliwości, ponieważ potrzebuje min. 3 godzin na wyrastanie. Polecam serdecznie, ponieważ zachwyca smakiem!


Składniki:
450 g mąki pszennej pełnoziarnistej (użyłam mąki pszennej graham)
450 g mąki pszennej chlebowej
600 g wody
18 g soli
5 g drożdży instant
150 g rodzynek sułtanek (wcześniej namoczonych przez ok. 30 minut i dobrze odsączonych)
150 g orzechów włoskich (drobno posiekanych)

Przygotowanie:
Mąkę, wodę, sól i drożdże umieściłam w misce i wyrabiałam przez kilka minut - najpierw mikserem (do połączenia składników), a później ręcznie. Następnie dodałam rodzynki i bakalie i wyrabiałam dokładnie. Miskę nakrytą ściereczką odstawiłam w cieple miejsce. Po godzinie wyrastania złożyłam ciasto "na kopertę" i pozostawiłam na kolejną godzinę. Po tym czasie wyjęłam ciasto z miski, uformowałam z niego bochenek i położyłam go na blasze do pieczenia wyłożonej papierem i obficie obsypanej mąką. Przykryłam ściereczką i pozostawiłam w ciepłym miejscu na kolejną godzinę.

Rozgrzałam piekarnik do 230 st. i w tej temperaturze piekłam chleb przez pierwszych 15 minut (przed włożeniem chleba spryskałam ścianki piekarnika wodą, żeby wytworzyć parę). Następnie zmniejszyłam temperaturę do 220 st. Po 40 minutach chleb był gotowy. Wyjęłam go z piekarnika, położyłam na kratce i pozostawiłam do wystudzenia na całą noc.

1 komentarz:

  1. Przed chwilą upiekłam i skosztowałam tego chlebka. Jest przepyszny - bardzo dziękuję za przepis! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde słowo i zapraszam na kawę! :-)